تشریح وضعیت طرح‌های نهضت ملی مسکن در خوزستان

  مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان درخصوص جانمایی طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: تفاوت‌هایی که این طرح با طرح مسکن مهر دارد این است که مناطق و اراضی را انتخاب می‌کنیم که خدمات در آنجا وجود داشته باشد و مردم برای سکونت در آن‌ها تمایل داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری عهد

کد خبر : 874
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۵۱
تشریح وضعیت طرح‌های نهضت ملی مسکن در خوزستان

 

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان درخصوص جانمایی طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: تفاوت‌هایی که این طرح با طرح مسکن مهر دارد این است که مناطق و اراضی را انتخاب می‌کنیم که خدمات در آنجا وجود داشته باشد و مردم برای سکونت در آن‌ها تمایل داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری عهد کهن، داریوش حسینی مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان پیرامون جانمایی برای ساخت مسکن اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مسکن مهر در خوزستان ثبت نام کردند که حدود ۱۰۰ هزار نفر داری شرایط بودند و باید مبالغی را واریز می‌کردند و باتوجه به اینکه ساخت واحد‌ها متناسب با واریزی متقاضیان و تسهیلات بانکی بود و حین ساخت، بسیاری از افراد انصراف دادند، این اتفاق سبب شد طرح‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته باشند.

 

وی تعداد واحد‌های بدون متقاضی در خوزستان را حدود ۱۷ واحد اعلام کرد و ادامه داد: با تورمی که به وجود آمد، تعداد از آن‌ها متقاضی پیدا کردند و درحال حاضر در برخی شهرستان‌ها حدود ۵ هزار واحد بدون متقاضی وجود دارد که در حال تعیین تکلیف آن‌ها هستیم.

 

ثبت نام ۲۴۰ هزار خوزستانی در طرح نهضت ملی مسکن

 

حسینی درخصوص چگونگی اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: ۲۴۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که ۱۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط هستند، ضمن اینکه ۱۰ هزار نفر از مجموع متقاضیان واریز وجه داشته اند.

 

این مقام مسئول بیان کرد: آن دسته از متقاضیانی که می‌توانند وجوه خود را مرحله‌ای واریز کنند، مشخص شده اند و سایت‌هایی برای ساخت مسکن برای این تعداد متقاضی تعیین شده است.

 

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کارگزاران اجرای طرح نهضت ملی مسکن هستند، افزود: کارگزاران کار ساخت را آغاز کرده اند.

 

اجرای کار‌های زیربنایی و روبنایی پیش از ساخت مسکن

 

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان درخصوص جانمایی طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: تفاوت‌هایی که این طرح با طرح مسکن مهر دارد این است که پیش از ساخت واحد‌های مسکونی، کار‌های زیربنایی و روبنایی انجام می‌شوند، ضمن اینکه مناطق و اراضی را انتخاب می‌کنیم که خدمات در آنجا وجود داشته باشد و مردم برای سکونت در آن‌ها تمایل داشته باشند.

 

وی ادامه داد: جانمایی مسکن‌های جدید در شهر‌های بزرگ خارج از حریم شهری و با فاصله از مراکز کلانشهر‌ها انجام می‌شود و در واقع سرریز‌های جمعیتی در شهر‌های جدید سکونت می‌کنند، اما در سراسر کشور وقتی جانمایی صورت می‌گیرد ابتدا باید مسائل زیرساختی پیگیری شود.

 

پیگیری برای رفع مشکلات شیرین شهر و شهر رامین

 

حسینی عنوان کرد: اگر حمل و نقل ریلی یا ناوگان اتوبوسرانی در محل اجرای مسکن مهر و شهر جدید رامین تدارک دیده می‌شد، شاید این شهر رونق می‌گرفت، اما با رایزنی‌هایی که با مدیران عامل ۲ شهر رامین و شیرین شهر انجام شده، به دنبال راه اندازی ریل باس یا اتوبوس‌های خط واحد هستیم تا از مشکلات تردد آن‌ها کاسته شود.

 

وی نحوه ارائه خدمات روبنایی در شهر رامین و شیرین شهر را ضعیف توصیف کرد و گفت: در صورتیکه مجتمع‌های تجاری و خدماتی در این مناطق ساخته و راه اندازی می‌شد، وضعیت بهتر بود.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: در جلسه‌های مستمر شورای مسکن که با حضور استاندار خوزستان برگزار می‌شوند، مشکلات بررسی و نسبت به رفع آن‌ها برنامه ریزی‌هایی انجام و تصمیم‌های خوبی اتخاذ می‌شود، ضمن اینکه مسائل مربوط به ساخت و سازها، جانمایی‌ها و متقاضیانی که ثبت نام کرده اند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

داریوش حسینی ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، برای هر واحد مسکونی زمین‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری در نظر گرفته شده است و باتوجه به اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، واگذاری زمین‌ها در شهر‌هایی که دولت در آن‌ها زمین دارد، به صورت انفرادی واگذار شوند و با تسهیلات بانکی که ارائه می‌شود، روند کار از سوی کارگزاران رصد و عملیات ساخت اجرا شود.

 

تامین زمین برای ۳۸ هزار متقاضی در خوزستان

 

وی با بیان اینکه تاکنون به ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر که واریز وجه داشته اند، زمین واگذار شده و ساخت آن‌ها در حال انجام است، افزود: در صورتیکه ۱۷۰ هزار نفر وجوه خود را واریز کنند، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان موظف به تامین زمین و تحویل مسکن به آن‌ها تا پایان دوره اول دولت سیزدهم است.

 

حسینی به تامین زمین برای ۳۸ هزار متقاضی در استان اشاره و اضافه کرد: تفاوتی که همه طرح‌های نهضت ملی مسکن با مسکن مهر دارند این است که زیر نظر مشاور هستند و جانمایی‌ها و خدمات زیربنایی نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرند و در واقع طرح تکمیل است و نیازی به انجام مطالعات مجدد نیست.

 

وی به جانمایی و تملک زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: با مشارکت و همکاری سازمان‌ها و اداره ها، کار تفکیک اسناد و مراحل قانونی و اداری در حال انجام است.

 

واگذاری اراضی ملی متصرفه به تصرف کنندگان

 

حسینی درخصوص سنددار شدن منازل بدون سند می‌گوید: براساس بند “ک” تبصره ۱۱ ماده قانون واحده سال ۱۴۰۱، قانون گذار پیش بینی کرده اراضی که قبل از سال ۱۳۹۴ تصرف شده اند و متعلق به دولت هستند، براساس مصوبه دولت به افرادی که تصرف کرده اند، واگذار شوند.

 

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه این واگذاری براساس یک بخشنامه مشخص و قیمت زمین انجام خواهد شد، افزود: اراضی که از نظر کارشناس رسمی دادگستری ارزش بالایی دارند، مشخص شده اند و زمین‌هایی که قیمت آن‌ها میان یک تا ۱۰ میلیون تومان و ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است می‌توان نصاب تفکیک را واگذار کرد و باقیمانده هزینه را باید به قیمت کارشناسی روز به دولت پرداخت کنند، البته اراضی سنددار می‌شوند که طرح تفصیلی را رعایت کرده باشند.

 

وی گفت: همه افرادی که زمین تصرف کرده اند و سند ندارند، باید به معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کنند و پس از تشکیل پرونده نسبت به سنددار کردن اراضی و مسکن خود اقدام کنند، البته درحال هماهنگی و معرفی کارگزار برای این کار هستیم، ولی تا اطلاع بعدی باید به از طریق معاونت یاد شده مراحل را سپری نمایند.

 

بهره مندی متقاضیان اهوازی از تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی

 

این مقام مسئول درخصوص نحوه اعطای وام به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان گفت: براساس تفام نامه‌ای که میان اداره کل راه و شهرسازی و بانک منعقد می‌شود، به متقاضیان در اهواز ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌های استان ۳۰۰ میلیون تومان اعطا خواهد شد.

 

داریوش حسینی می‌گوید: در تفاهم نامه‌ای که با کارگزار منعقد کرده ایم و کار ساخت را انجام می‌دهد، اعطای وام براساس قیمت واقعی ساخت پرداخت می‌شود، یعنی اگر ۹۰ متر ساخت انجام شود و طبق قیمت روز ساخت هر متر با نصب همه تجهیزات، ۷ تا ۷ میلیون و ۵۰۰ تومان تخمین زده شده است.

 

وی ادامه داد: در صورتیکه هر واحد ۹۰ متری حدود ۶۰۰ میلیون تومان تمام شود، ۴۰۰ میلیون آن با تسهیلات بانکی تامین می‌شود و باقیمانده مبلغ را متقاضی متناسب با ساخت باید پرداخت کند.

 

حسینی با بیان اینکه تسهیلات بانکی تزریقی به طرح‌ها با بهره ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله هستند، افزود: امیدواریم دولت نیز یارانه‌ای برای این طرح در نظر بگیرد تا سود تسهیلات نیز کمتر شود.

 

وی گفت: براساس پیش بینی‌هایی که دولت برای اجرا و تکمیل طرح نهضت ملی مسکن انجام داده، آن دسته از متقاضیانی که توان پرداخت ندارند مشخص شده اند و نهاد‌های حمایتی از جمله؛ کمیته امداد، بهزیستی و سایر دستگاه‌ها نیز در این رابطه کمک می‌کنند و پس از اجرای طرح فروش اقساطی در مدت ۲ سال، دولت تدابیر مربوط را مطرح و اجرا خواهد کرد.

 

امکان واگذاری زمین در سایر شهرها به متقاضیان

 

حسینی می‌گوید: از زمان آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن تاکنون، حدود ۶ بار سامانه برای متقاضیان باز شده است و درصورتیکه متقاضی داشته باشیم، سامانه را باز خواهیم کرد، اما از متقاضیان خواهشمندیم اگر شرایط دارند ثبت نام کنند، ضمن اینکه باتوجه به اینکه امکان تامین زمین در سایر شهر‌ها وجود دارد، اگر افراد می‌توانند در شهر‌ها دیگر سکونت داشته باشند، تقاضای خود را برای سایر شهر‌ها ثبت نمایند.

 

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه برنامه‌های خوبی برای توسعه شهر رامین و شیرین شهر در نظر داریم، در صورتیکه که تمایل دارند درخواست خود را برای دریافت مسکن ویلایی ثبت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.