جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال ۱۴۰۰ /حدنصاب نمرات برای ورود به هر رشته

هرساله حدود یک میلیون دانش آموز درگیر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم هستند. از آنجا که هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را نشان می دهد، نقشی سرنوشت ساز پیدا می کند. نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی دانش آموزان و انتخاب آگاهانه و آزادانه آنها

کد خبر : 155
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰:۵۸
جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال ۱۴۰۰ /حدنصاب نمرات برای ورود به هر رشته

هرساله حدود یک میلیون دانش آموز درگیر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم هستند. از آنجا که هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را نشان می دهد، نقشی سرنوشت ساز پیدا می کند. نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی دانش آموزان و انتخاب آگاهانه و آزادانه آنها منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری عهد کهن؛ هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره و براساس استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی، اولویت های ادامه تحصیل دانش آموزان در شاخه ها و رشته های تحصیلی تعیین می شود.

فرایند هدایت تحصیلی در طول سال در جریان است اما مرحله اجرایی و دریافت برگه های هدایت تحصیلی معمولا پس از اتمام امتحانات و در زمان ثبت نام مدارس انجام می شود.

آشنایی اولیا و دانش آموزان پایه نهم با فرآیند هدایت تحصیلی و شغلی به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها در تحقق اهداف برنامه های توسعه متوازن بین شاخه ای و بین رشته ای محسوب می شود.

در ادامه به منظور آشنایی با فرایند هدایت تحصیلی مروری بر برخی نکات مهم خواهیم داشت.

اهداف هدایت تحصیلی براساس ماده ۲ آیین نامه هدایت تحصیلی شغلی شامل موارد زیر است:

۱- شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان

۲- کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان

٣- کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی، براساس سیاست های توسعه ای کشور

اکنون که نظام آموزش و پرورش با اجرای سند تحول بنیادین وارد مرحله نوینی از وظایف و مأموریت های محوله گشته، بازاندیشی و تقویت جایگاه و نظام راهنمایی و مشاوره و هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان امری ضروری به نظر می رسد.

اهمیت این موضوع در اهداف عملیاتی ۱، ۵ و ۲۱ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است:

– گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان

– طراحی و تدوین برنامه تعلیم و تربیت انعطاف پذیر، متناسب با ویژگی های شخصیتی و محیطی استعدادهای گوناگون دانش آموزان به منظور شکوفایی استعدادهای خاص و افزایش کارآمدی و مفید بودن آنها

– طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها و حرف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی های آنان

-استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایه های تحصیلی، همه مؤید نگاه فرآیندی به مقوله ی هدایت تحصیلی-شغلی دانش آموزان

لذا با استناد به مصوبه جلسه ۶۶۶ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۳ آبان ۱۳۸۰ اجرای مواد ۹۶ و ۱۰۸ هدایت دانش آموز به مناسب ترین شاخه یارشته تحصیلی، براساس استعداد و علاقه وی و به تناسب امکانات و نیازهای کشور با ملاک های هدایت تحصیلی شامل سوابق تحصیلی (نمرات) و اجرای آزمون های مشاوره ای توانایی و رغبت امری ضروری بوده و اعتقاد بر آن است که نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی دانش آموزان با انتخابی آگاهانه و آزادانه با توجه به تفاوت های فردی به ویژه رغبت، توانایی و شخصیت آنان منجر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.