سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:آغاز زودهنگام روند افزایشی آنفلوآنزا / هنوز برای تزریق واکسن دیر نشده است

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی انتقال آنفلوآنزا و زنده ماندن ویروس تا ۲۴ ساعت در محیط، گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است.   به گزارش پایگاه خبری عهد کهن؛دکتر پژمان بختیاری‌نیا، با بیان اینکه مهمترین راه انتقال ویروس در محیط‌های

کد خبر : 861
تاریخ انتشار : شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:آغاز زودهنگام روند افزایشی آنفلوآنزا / هنوز برای تزریق واکسن دیر نشده است

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی انتقال آنفلوآنزا و زنده ماندن ویروس تا ۲۴ ساعت در محیط، گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است.

 

به گزارش پایگاه خبری عهد کهن؛دکتر پژمان بختیاری‌نیا، با بیان اینکه مهمترین راه انتقال ویروس در محیط‌های بسته را از طریق هوا است، اظهار کرد: ممکن است ویروس آنفلوآنزا ساعت‌ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط، زنده بماند و انتقال ویروس از طریق ترشحات آلوده امکان‌پذیر است.

 

وی افزود: بیماری آنفلوآنزا می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. ویروس‌های آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه کردن، تنفس روبه‌رو و سخن گفتن با فاصله کمتر از یک متر، دست دادن و روبوسی با فرد بیمار و همچنین تماس با سطوح آلوده منتقل می‌شوند.

 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اینکه ویروس این بیماری می‌تواند حدود هشت تا ۲۴ ساعت در محیط زنده بماند، تماس دست افراد سالم با سطوح آلوده شده به ویروس و چشم و بینی و دهان موجب انتقال این ویروس به بدن و ابتلای فرد به آنفلوآنزا می‌شود.

 

بختیاری‌نیا با اشاره به چگونگی پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا بیان کرد: رعایت آداب تنفسی، شستن مکرر دست‌ها و ماسک زدن از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری می‌کند. توجه شود که دست‌ها باید به طور منظم با آب و صابون مایع به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه شسته شوند.

 

وی افزود: همچنین هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان با دستمال کاغذی پوشانده شود و سپس فوری دستمال مصرف شده دفع شود. از مالیدن و تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان نیز خودداری شود.

 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: داشتن استراحت کافی، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های غنی از ویتامین C مثل سبزی‌های برگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای و میوه‌هایی از جمله مرکبات، لیمو شیرین، پرتقال و نارنگی در پیشگیری از آنفلوآنزا بسیار موثر هستند.

 

وی تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است. البته اثربخشی واکسن به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت دریافت‌کننده واکسن متفاوت است.

 

بختیاری‌نیا عنوان کرد: واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا به طور موثری از بستری شدن مجدد، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کند و خطر مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری را در بالغین حدود ۳۱ درصد کاهش می‌دهد.

 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: افراد واکسینه شده علیه آنفلوآنزا که به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند ۶۰ درصد کمتر به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند و مدت بستری شدن آن‌ها نیز کمتر است.

 

وی با تاکید بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر گفت: افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، افراد دچار بیماری زمینه‌ای در هر گروه سنی مانند آسم، دیابت، بیماری قلبی و عروقی، افراد دچار نقص ایمنی، بدخیمی‌ها، دیالیز و پیوند اعضاء و افراد دارای چاقی مفرط باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امسال برخلاف انتظار، روند افزایشی آنفلوآنزا حدود سه یا چهار هفته زودتر آغاز شده و از اول مهرماه افزایش موارد این بیماری رخ داده است.

 

وی با بیان اینکه هنوز برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است، افزود: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود سه تا چهار ماه طول می‌کشد تا بیماری به پیک برسد و سپس دوره بیماری طی می‌شود بنابراین حدس زده می‌شود این روند بیماری تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد.

 

بختیاری‌نیا بیان کرد: افرادی که علائم شبه آنفلوآنزا مانند تب و سرفه‌ای که در یک هفته اخیر رخ داده باشد، دارند باید علاوه بر مراجعه به پزشک از حضور در مکان‌های تجمعی مانند مدرسه و دانشگاه خودداری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.