سرپرست دانشگاه خبر داد افزایش ۲۴ درصدی قبولی در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با اشاره به تلاش برای توسعه این دانشگاه در استان خوزستان گفت: در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و بهبهان به مراکز جدید نیاز داریم و در تلاشیم که در بندر امام مراکزی در حوزه بنادر و کشتیرانی ایجاد کنیم.   کیانوش بهرهی در گردهمایی دانشگاه علمی کاربردی خوزستان که امروز (۲۵

کد خبر : 849
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
سرپرست دانشگاه خبر داد افزایش ۲۴ درصدی قبولی در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با اشاره به تلاش برای توسعه این دانشگاه در استان خوزستان گفت: در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و بهبهان به مراکز جدید نیاز داریم و در تلاشیم که در بندر امام مراکزی در حوزه بنادر و کشتیرانی ایجاد کنیم.

 

کیانوش بهرهی در گردهمایی دانشگاه علمی کاربردی خوزستان که امروز (۲۵ مهرماه) به مناسبت سالگرد تاسیس این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه نسل سوم تلقی می‌شود و به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت می‌کند و مولود انقلاب اسلامی است. بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، تعدادی از دانشمندان حوزه آموزش عالی با این تفکر که نظام جدیدی را برای آموزش عالی کشور طراحی کنند که بتواند نیازهای تخصصی و علمی بخش دولتی و غیر دولتی را در حوزه ساخت و ساز و تولید پوشش دهد، فعالیت کردند.

وی افزود: دانشگاه‌های موجود در کشور به سمت آموزش نظری حرکت می‌کنند و در حوزه نظری و تولید علم فعالیت دارند و نتوانسته بودند نیاز کشور را تامین کنند بنابراین قرار بر این شد که دانشگاهی به منظور تربیت نیروی متخصص مورد نیاز و تکنسین ایجاد شود که بتواند خلاء کمبود نیروی متخصص به ویژه در زمینه تکنسین در دستگاه‌های اجرایی، کارخانه‌ها و شرکت‌ها را برطرف کند.

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه تاسیس دانشگاه علمی کاربردی در سال ۷۰ آغاز شد و در سال ۷۳ به تصویب رسید و در سال ۷۵ با جذب ۲۵ هزار دانشجو در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرد، تصریح کرد: بعد از گذشت ۳۰ سال، این دانشگاه توانسته به شکل قابل قبولی در سطح کشور فعالیت کند.

 

بهرهی با اشاره به اینکه ۳۱ واحد استانی دانشگاه علمی کاربردی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر ۵۷۱ مرکز دانشگاه علمی کاربردی با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود دارد، و چندین میلیون فارغ‌التحصیل کارآمد در سطح کشور توزیع شده و مشغول فعالیت هستند. خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی توانسته است در تربیت مهارت مورد نیاز کشور نقش موثری داشته باشد.

 

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه مهارت در سطح آموزش عالی است و عملا به عنوان یک دانشگاه بسیار بزرگ در سطح کشور در حال فعالیت است.

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان گفت: این دانشگاه فراز و فرود بسیاری از بدو تاسیس داشته است. در ابتدا دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه جامع تکنولوژی نامگذاری شد و پس از مدتی به دانشگاه جامع علمی کاربردی تغییر نام پیدا کرد. البته در چند سال گذشته قرار بر این بود که مجددا نام دانشگاه عوض شود که خدا را شکر این اتفاق صورت نگرفت.

 

بهرهی تصریح کرد: به دلیل نیاز کشور به نیروی متخصص در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی، روز به روز نیاز به تربیت نیروی ماهر در کشور کاملا مشخص و مورد نیاز است. زمانی دانشگاه علمی کاربردی به مرز یک هزار و ۷۵ مرکز رسیده بود که به دلایل متعددی، رفته رفته تعداد این مراکز کاهش پیدا کرد و به ۵۷۱ مرکز رسید.

 

وی افزود: در سال ۹۶ در یک جلسه عرض کردم که به دلیل یک مصوبه غلط و اشتباه حدود ۳۰۸ مرکز دولتی را از دست داده‌ایم که مراکزی بودند که در حوزه مهارت به شدت به کشور ما کمک می‌کردند و پتانسیل بسیار بالایی در حوزه مهارت‌آموزی بودند. تعطیلی این مراکز دولتی منجر به از دست دادن حداقل ۲۰۰ هزار دانشجو و ۱۴۰ هزار فرصت شغلی شد و اگر این مراکز دولتی در کشور وجود داشتند در حوزه مهارت در کشور تاثیر بسیاری می‌گذاشتند.

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان ادامه داد: در استان خوزستان ۱۱ مرکز دولتی خود را از دست دادیم که ضربه بسیار بزرگی به استانی بود که می‌توانست در توسعه کشور نقش موثری داشته باشد. با وجود اینکه که در حال حاضر در تلاش برای بازگشت برخی از مراکز دولتی هستیم اما به نظر می‌رسد که کار سخت و زمان‌بری خواهد بود.

 

بهرهی عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه مهارتی به گونه‌ای عمل کرده است که به عنوان یکی از شاخص‌ترین دانشگاه‌ها در حوزه مهارت معرفی می‌شود، به این معنی با توجه به نو بودن و به روز بودن آموزش‌ها، برنامه درسی این دانشگاه با بازار کار و نیاز جامعه مرتبط است و همواره ما برنامه‌های درسی خود را بر اساس بازار کار و نیاز جامعه و اشتغال کشور مرتب بازنگری و به روز می‌کنیم و توانسته‌ایم کارآمدی و به روز بودن دانشگاه را حفظ کنیم.

 

وی افزود: در مدیریت جدید، دانشگاه به دنبال اصلاح فرآیندها و بهبود روش‌ها برای ارتقای سطح آموزش در مراکز علمی کاربردی است.

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان گفت: امروزه با ایجاد مراکز جدید در کشور باید اشتغال متقاضی مرکز علمی کاربردی تضمین شود؛ به این معنی، ما معتقدیم که هر فردی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن در بازار کار جذب شود و کمتر دغدغه اشتغال را در کشور داشته باشد.

 

بهرهی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر در کشور آمار بیکاری به خصوص در تحصیل‌کردگان دانشگاهی عدد بسیار بالایی است و به یک دغدغه فکری برای مسئولین نظام تبدیل شده است. باید بتوانیم آموزش‌ها را به شکل درست انجام دهیم و فرد فارغ‌التحصیل با توجه به رشته خاصی که در آن تحصیل می‌کند، آموزش ببیند. عملا حدود ۶۰ درصد آموزش‌های دانشگاه به صورت عملی است و از اضافه‌آموزی جلوگیری کرده‌ایم و درس‌ها را به گونه طراحی کردیم که نیاز واقعی تامین شود و مطمئنا دغدغه کمتری در حوزه اشتغال خواهیم داشت.

 

وی افزود: ما در مراکز شاخصی در سطح کشور مانند مجموعه ماشین‌سازی تبریز، ماشین‌سازی اراک، مخابرات شیراز، آب و برق خوزستان و صنایع چوب و کاغذ مازندران دوره‌هایی را در دانشگاه طراحی کردیم که این دوره‌ها، تقاضامحور بوده است که در سال ۹۳ تعطیل شد و مجددا در حال برگشت و احیای دوره‌های ارشد در سطح کشور هستیم.

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی در دوره‌ای ۹۰ هزار مدرس در سطح کشور داشت که به دلایل متعددی بخشی از مدرسین را از دست دادیم و در حال حاضر این تعداد به ۳۶ هزار مدرس در سطح کشور رسیده است. این یک خلاء است که در سطح دانشگاه ایجاد شده است و با کمبود مدرس کارآمد مواجه هستیم.

 

بهرهی ادامه داد: مدرسین ما بر اساس شاخص وزرات علوم و سنجش ارزیابی می‌شوند که روش نامناسبی بوده است؛ ما باید مدرس مهارتی کارآمد را تربیت کنیم و آموزش آن‌ها را ارتقاء دهیم و یا جذب کنیم تا نیازهای مهارتی ما را تامین کنند بنابراین نمی‌توانیم با خط‌کش وزرات علوم برای جذب، آن‌ها را سنجش کنیم.

 

وی افزود: خوشبختانه رویکرد عوض شده است و دانشگاه علمی کاربردی به زودی فراخوان جذب مدرسین را در کشور و استان خواهد داشت. در حال حاضر توانسته‌ایم در استان خوزستان حدود ۳۸۰ ظرفیت جدید را ایجاد کنیم که امیدواریم تصویب شود و در چند هفته آینده فراخوان جذب مدرسین جدید را خواهیم داشت.

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان عنوان کرد: در استان خوزستان اولین کاری که انجام شد تقویت مراکز موجود بوده است. در سال گذشته ۱۸ مرکز در سطح کشور وجود داشت که به دلیل مخالفت قوه قضاییه، مراکز دادگستری را از دست دادیم. در سال جاری ۱۷ مرکز با ۱۲ هزار دانشجو در سطح استان خوزستان وجود دارد که البته پراکندگی نامناسبی دارند. در حال حاضر مراکز ما در سطح اهواز متمرکز شده‌اند و مابقی آن‌ها در پنج شهرستان هستند که توزیع مناسب و عادلانه‌ای نیست و باید به گونه‌ای حرکت کنیم که یک توزیع متناسب در سطح استان خوزستان برای مراکز داشته باشیم.

 

بهرهی گفت: استان خوزستان اولین استانی است که این کار را انجام داد و در تلاش برای توسعه دانشگاه نیز هستیم و در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و بهبهان به مراکز جدید نیاز داریم و در تلاشیم که در بندر امام مراکزی در حوزه بنادر و کشتیرانی ایجاد کنیم.

 

وی با بیان اینکه در سال جاری نسبت به دوره قبل ۲۴ درصد افزایش قبولی وجود دارد که رقم بسیار مناسبی است، افزود: در سال جاری نسبت به سال گذشته ۷ هزار ظرفیت جدید ایجاد کردیم و حدود ۳۱۰ رشته در استان خوزستان وجود داشت، در سال جاری نسبت به دوره قبل ۲۴ درصد افزایش قبولی وجود دارد. با توجه به اینکه در سال گذشته ۱۸ مرکز و تنها ۴۵۰۰ قبولی داشتیم اما در سال جاری که یک مرکز نیز کم شده است حدود ۶ هزار نفر قبولی در پذیرش مهرماه وجود داشته است و خوشبختانه بیش از ۴ هزار نفر در حال ثبت نام و انتخاب واحد هستند.

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان تنها استانی است که فاقد مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر است، عنوان کرد: در گذشته دو مرکز کشاورزی نیز در دزفول و اهواز وجود داشت که آن‌ها را از دست دادیم، مراکز حوزه صنایع نفت و حفاری و گردشگری را نیز از دست دادیم و مراکز آموزشی فرهنگ و هنر نیز در استان وجود ندارد. به دنبال یک سرمایه‌گذار توانمند در حوزه آموزش هستیم که بتوانیم مراکز فرهنگ و هنر را در استان داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.