به گزارش پایگاه خبری عهد کهن ؛شهلا عموری، اظهار داشت: استان خوزستان از ویژگی های تولیدی مهم و استراتژی نسبت به دیگر استان‌های کشور برخوردار است که به واسطه این شرایط امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلفی از جمله نفت و گاز، کشاورزی، فولاد و… برخوردار است.

وی افزود: این استان بیشترین تولید در بخش نفت، گاز و محصولات پتروشیمی را دارد که بعد از تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که اتاق بازرگانی اهواز انجام داده است به مرور زمان صنایع وابسته جهت تولید محصولات با ارزش افزوده در این بخش‌ها در حال تاسیس و راه اندازی است.رئیس اتاق بازرگانی اهواز بیان داشت: ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کوچک، زمینه ایجاد فرصت های شغلی مناسب و پایداری را ایجاد کرده که در این خصوص منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز از ظرفیت بسیار مناسب برای جذب سرمایه گذاران مختلف برخوردار است.

وی بیان داشت: باید توجه داشت که وجود رودخانه های پر آب کارون، کرخه، دز، زهره، مارون و جراحی باعث شرایط مناسب و بهتری برای تولید انواع محصولات بخصوص در بخش فولاد گردیده است تا جایی که این استان به عنوان سومین تولیدکننده انواع محصولات فولادی کشور محسوب می شود.

عموری بیان داشت: همچنین به واسطه جاری بودن یک سوم از آب‌های (جاری) کشور در استان، خوزستان ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه های کشاورزی، برق، حمل و نقل، شیلات و گردشگری دارد.

وی گفت: به پشتوانه این ظرفیت بسیار استراتژی استان (برخورداری خوزستان از یک سوم آب های جاری کشور) فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری جهت تسطیح، بهسازی و ایجاد شبکه‌های زهکشی این زمین‌ها اجرایی شد.

این مقام مسئول بیان داشت: استان خوزستان از جهت پتانسیل و قابلیت‌های کشاورزی در کشور بی‌نظیر و در دنیا از نقاط ممتاز است. متوسط حجم آورد سالانه آبهای آن معادل ۳ میلیارد متر مکعب ( یک سوم آبهای جاری کشور ) است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، از مجموع آب‌های استان بیش از ۸ میلیارد متر مکعب آن در کشاورزی و شیلات استفاده خواهد شد.

وی گفت: سطح زیر کشت آبی استان سالیانه بیش از ۳ میلیون هکتار است که حدود دو برابر میزان فعلی قابل گسترش است. خوزستان به واسطه چنین ظرفیت هایی در بخش کشاورزی امکان انجام سه کشت در سال را دارد که به همین دلیل قطب تولید شکر، گندم، ذرت، دانه های روغنی، خرما، مرکبات، گل و کیاه، تولید گوشت و ماهی و میگو در کشور محسوب می شود.

عموری بیان داشت: استان خوزستان از بنادر بزرگ امام خمینی (ره)، ماهشهر، آبادان و خرمشهر برخوردار است که مسیرهای مناسبی را برای  ایجاد دسترسی به آب های آزاد و بین المللی فراهم می کنند. علاوه بر این نیز خوزستان از شبکه گسترده حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی برخوردار است که پشتوانه بسیار مهمی برای توسعه فعالیت های تجاری هستند.

وی گفت: در این بین می‌بایست به پروژه اتصال راه آهن خرمشهر به شهر بصره در کشور عراق اشاره کرد که در صورت بهره برداری از آن، استان خوزستان امکان دسترسی به کشور سوریه، دریای مدیترانه و تسهیل صادرات کالا به کشورهای اروپایی را پیدا خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز بیان داشت: با وجود همه این ظرفیت‌ها اما همواره استان خوزستان در مسیر توسعه صادرات دچار چالش‌های مختلفی است. عدم مدیریت یکپارچه در مرزهای استان از جمله معضلات بخش بازرگانی محسوب می شود.

وی گفت: اجرایی نشدن مدیریت یکپارچه در مرزهای استان بویژه در مرز چذابه باعث کاهش حجم مبادلات تجاری و کالاهای تولیدی استان خوزستان به کشور عراق گردیده است.

عموری اظهار داشت: همچنین عدم ثبات در رویه‌های تجاری که اغلب از سوی تصمیم گیران مرکزی (پایتخت) صورت می گیرد، یکپارچگی در فرآیند صادرات را با چالش های جدی روبه رو می‌کند و همین امر باعث عدم تمایل طرف تجاری بازرگانان ایرانی می‌شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: اعمال محدودیت‌ها در صادرات برخی کالاها اغلب بدون اطلاع قبلی صورت می‌گیرد و این موضوع برای تجار و تولیدکنندگان داخلی جزء موانع اصلی صادرات محسوب می شود.

وی تصریح کرد: پشتیبانی از امر توسعه صادرات نیازمند واگذاری بخشی از اختیارات دستگاه های ملی به مسئولان استانی است تا از این طریق به واسطه ایجاد هماهنگی های بین بخشی، ضمن حفظ منافع کشور، توسعه بیشتر صادرات غیر نفتی از مرزهای استان خوزستان را شاهد باشیم.

عموری بیان داشت: قطعا شناسایی رویه‌ها و قوانین زائد بخش دیگری از چالش‌های پشتیبانی از امر صادرات و همچنین تولید محسوب می شود که می بایست فرآیند اصلاح آنها تسریع گردد.

وی گفت: دستگاه‌های مختلف اجرایی که ارتباط مستقیمی با امر صادرات و همچنین تولید دارند بعضاً دلیل عدم همکاری خود با فعالان بخش خصوصی را تمرکز اختیارات در مرکز اعلام می‌کنند و همین موضوع، تداوم فعالیت های بخش خصوصی را با آسیب‌های جدی روبه رو کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: علاوه بر این نیز بانک‌ها همواره به موضوع حمایت از تولید بی‌توجه هستند و حفظ منافع خود را در راس امور قرار داده و به واسطه فشارهایی که اعمال می کنند بخش مهمی از روند تولید و یا صادرات را تحت تاثیر قرار داده اند؛ لذا همراهی بانک ها با امر تولید و ایجاد فرصت های شغلی می تواند یکی از پشتیبانی های اصلی برای تداوم فعالیت های اقتصادی در استان محسوب می‌شود